
Čtení je důležitou součástí hodin českého jazyka a literatury.
Proč je důležité číst?
- Naučíme se vše přečíst.
- Naučíme se číst rychle.
- Naučíme se předčítat.
- Naučíme se chápat smysl přečteného.
- Naučíme se něco nazpaměť.
- Prostřednictvím čtení se informujeme.
- Prostřednictvím čtení zkoumáme svět kolem sebe.
- Čtení je zábavné a přináší radost.Velmi důležité je číst taky doma. Znovu si hlasitě přečíst to, co jsme četli ve škole v Čítance (důležitým pomocníkem je záložka) a taky číst domácí knížky nebo si knížky půjčovat z knihovny. Třeťáci, využívejte toho!
V letošním školním roce se zaměřujeme na kvalitu čtení a výborné písemné zpracování čtenářského listu. Zvláště pak stručně a výstižně napsat obsah (děj) knihy. Není to jednoduché, protože musíme přemýšlet, jak to napsat. Věřím však, že se s tím "popereme" a pokud to nepůjde, rodiče jistě rádi pomohou. Ale pozor - jen pomohou! Vymýšlet věty, skládat je to souvislého textu a napsat je hezky a bez chyb je velkým úkolem každého třeťáka.
Každý měsíc má své téma, na které se zaměříme. K tématu postačí přečíst a kvalitně vypracovat jednu knihu. Vyhodnocení čtení bude probíhat vždy na konci měsíce. Kdo bude číst pravidelně a nevynechá ani jedno téma, bude mít v červnu svůj speciální přehled o různých žánrech knih (tzn. že knihy mají různý obsah a zaměření, různé hrdiny...).
Měsíční témata
9 = Září: Moje oblíbená kniha
10 = Říjen: Kniha se zvířecím hrdinou
11 = Listopad: Kniha básní
12 = Prosinec: Kniha pohádek
1 = Leden: Bajky
2 = Únor: Encyklopedie
3 = Březen: Kniha s dětským hrdinou (může to být zároveň i detektivka)
4 = Duben: Báje a pověsti
5 = Květen: Dobrodružná kniha (může to být zároveň i detektivka)
6 = Červen: Dětské časopisy
Co by Vás mohlo zajímat aneb prostor pro otázky
Musím přečíst knihy se všemi tématy? Nemusíš. Vyber si, co Tě zajímá. Přečíst knihy s různými tématy Ti pouze doporučuji.
Mohu k jednomu tématu přečíst i více knih? Ano, můžeš.
Mohu číst knihy pod tématem, které už bylo nebo teprve bude? Ano, můžeš.
Mohu číst komiksové knihy? Ano, můžeš. Tyto knihy mají různá témata.
Jaké knihy se tento měsíc představují? Na konci každého měsíce představujeme knihy s tématem probíhajícího měsíce.
Budu moci představit knihy pod tématy, která už proběhla? Ano. K představeným tématům se vrátíme v lednu a v červnu.
Mohu představit knihu, kterou jsem už vrátil/a do knihovny? Ano, můžeš. Důležité informace máš vypracované na čtenářském listě.
Kolik mám za školní rok představit knih? Pokud budeš postupovat podle témat, představíš celkem 11 knih. Jelikož však tolik knih všichni určitě nepředstaví, stanovuji povinný počet: 6 knih (vloni jsme měli 4 knihy).
Ke stažení vám přikládám seznam doporučené literatury (ukázky těchto knih máme v Čítance) a čtenářský list.
MALÝ DOPORUČENÝ SEZNAM KNIH K TÉMATŮM
Říjen: Kniha se zvířecím hrdinou
Alan Alexander Milne: Medvídek Pú
Josef Čapek: Povídání o pejskovi a kočičce
Karel Čapek: Dášeňka čili život štěněte
Svatopluk Hrnčíř: Cour a Courek
Jak Karafiát: Broučci
Josef Kolář: Z deníku kocoura Modroočka
Josef Lada: Mikeš
Dagmar Lhotová: Kocour Vavřinec a jeho přátelé
Daisy Mrázková: Haló, Jacíčku
František Nepil: Já, Baryk
Ondřej Sekora: Knížka Ferdy Mravence
Listopad: Kniha básní
Básníci: Josef Brukner, Jan Čarek, Michal Černík, František Halas, František Hrubín, Josef Kožíšek, Josef Václav Sládek, Jiří Žáček aj.
Prosinec: Kniha pohádek
Karel Čapek: Devatero pohádek
Václav Čtvrtek: Rumcajs
Václav Čtvrtek: Manka
Václav Čtvrtek: Cipísek
Václav Čtvrtek: O Česílkovi, Šejtročkovi a jednom známém loupežníkovi
Václav Čtvrtek: Pohádky z pařezové chaloupky Křemílka a Vochomůrky
Karel Jaromír Erben: České pohádky
František Hrubín: Špalíček veršů a pohádek
Josef Štefan Kubín: Kniha pohádek
Josef Lada: Nezbedné pohádky
Josef Lada: Bubáci a hastrmani
František Nepil: Polní žínka Evelínka
František Nepil: Makový mužíček
Božena Němčová: Zlatá kniha pohádek
Vladislav Vančura: Kubula a Kuba Kubikula
Leden: Bajky
František Branislav: Bajky
Josef Lada: Bajky
Ivan Olbracht: O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách
Oldřich Syrovátka: Bajky
Pavel Šrut: Ezopovy bajky
Březen: Kniha s dětským hrdinou
Jindřich Šimon Baar: Hanýžka a Martínek
Martina Drijverová: Sísa Kyselá
Martina Drijverová: Zajíc a sovy
Astrid Lindgrenová: Děti z Bullerbynu
Miloš Macourek: Mach a Šebestová
Josef Věromír Pleva: Malý Bobeš
Iva Procházková: Středa nám chutná
Bohumil Říha: Adam a Otka
Bohumil Říha: Honzíkova cesta (společně jsme ji četli ve 2. třídě, dočteme ji ve 3. třídě)
Bohumil Říha: O letadélku Káněti (společně čteme - všichni ji mohou vypracovat)
Johanna Spyriová: Heidi, děvčátko z hor
Duben: Báje a pověsti
Zdeněk Adla: Obrázky z českých dějin a pověstí
Martina Drijverová: České pověsti pro malé děti
Jana Eislerová: Staré pověsti české
Božena Němcová: Národní báchorky a pověsti
Oldřich Sirovátka: Brunclík a lev
Oldřich Sirovátka, Marta Šrámková: Devětkrát les, třikrát ves
Květen: Dobrodružná kniha
Jostein Gaarder: Haló, je tu někdo?
František Nepil: Pět báječných strýčků
Nikolaj Nosov: Neználkova dobrodružství
Ondřej Sekora: Kronika města Kocourkova
Jiří Žáček: Krysáci
Červen: Dětské časopisy
Sluníčko, Mateřídouška, ABC, Mates, Filípek, Nezbeda aj.
ČTU, ČTEŠ, ČTEME
aneb
PŘEČETL/A JSEM TYTO KNIHY (pod měsícem je téma knihy - viz výše)
9 | 10 | 11 | 12 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | = | |
Aneta | * | * | * | * | * | * | * | 7 | |||
Valča | * | * | * | * | 2* | * | * | 8 | |||
Simča | * | * | * | * | 4 | ||||||
Kamil | * | * | * | * | * | * | * | * | * | 9 | |
Petr | * | 4* | 4* | 3* | 2* | * | 4* | 2* | * | 22 | |
Mirek | * | 3* | 4 | ||||||||
Natka | * | * | * | * | * | 5 | |||||
Kuba | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | 10 |
Erik | * | * | * | * | * | * | * | 7 | |||
Adam | * | * | * | * | * | 5 | |||||
Míša | * | * | * | * | * | * | 6 | ||||
Heda | * | * | 3* | * | * | 7 | |||||
Vašek | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | 10 |
Sabča | * | * | 2* | * | * | * | * | * | * | * | 11 |
Štěpán | * | * | 2 | ||||||||
Magda | * | * | * | * | * | * | 6 | ||||
Jáchym | * | 2* | * | * | * | * | 7 | ||||
Adéla | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | 10 |
MINIZPRÁVIČKY O ČTENÍ
4.10. 2012: V září přečetlo a představilo svou oblíbenou knihu 9 žáčků. Je to přesně polovina třídy. Je to málo nebo moc? Co myslíte?
29.10. 2012: V říjnu přečetlo a představilo knihu se zvířecím hrdinou 13 žáků. To je pěkný výsledek.
30.11. 2012: V listopadu přečetlo a představilo knihu básní 12 žáků. Opět jsme překročili počtem desítku. Super!
19.12. 2012: V prosinci přečetlo a představilo knihu pohádek 13 žáků. Paráda!
24.1. 2013: V lednu představilo knihu bajek 7 žáků.
28.1. 2013: Proběhlo zhodnocení domácí četby za 1. pololetí. Mnozí ještě představili knihy s tématy, která jim chyběla. 9 žáků přečetlo a představilo všech 5 tematických knih. Skvělé! 3 a více knih za 1. pololetí představilo 16 žáků. Zaslouží si velkou pochvalu!
18.2. 2013: V únoru představilo encyklopedie 7 žáků. Chtělo by to zvětšit počet. Encyklopedie jsou skvělé knihy!
3.4. 2013: Za měsíc březen představilo knihu s dětským hrdinou jen 6 žáků. Společně jsme 1. pololetí četli knihu "O letadélku Káněti", kterou si na čtenářský list nikdo nezapsal. Není to škoda? Nějak nám domácí četba upadá. Probuďte se!
29.4. 2013: Za měsíc duben přestavili knihu bájí a pověstí pouze 4 žáci. Mnozí ještě tyto knihy čtou a věřím, že je v červnu představí.
29.5. 2013: Za měsíc květen představilo dobrodružnou knihu 8 žáků.
12.6. 2013: V červnu představilo dětský časopis 11 žáků.
13.6. 2013: Velkou pochvalu si zaslouží Adélka, Sabinka, Kuba a Vašek, kteří představili knihy se všemi deseti tématy. Celkem 9 témat představili Peťa a Kamil, za což si taky zaslouží pochvalu. Peťa navíc přečetl a představil nejvíce knih - 22 knih. Super! Naopak 5 žáků nesplnilo roční povinný limit - přečíst a představit 6 knih. Aktivitu v domácí četbě vyčtete výše z tabulky.